Bóg Prawdziwc-Prawota


Prawota jest synem (córką) Prowego i Dziewanny, albo Prowego i Czstnoty. Opieka nad niewinnymi, dochodzenie i odsłanianie prawdy, dbałość o przestrzeganie prawa ustanowionego przez bogów i ich ziemskich przedstawicieli. Jednoręki – Pan Prawdy i Prawości, Pan Pokory, Władca Niewinnych, Rasznu, Straszny, Straszny Prawic, Pobożność – Prawota, Prawdziw, Pobóg, Karna Syn Słońca.



kolovrat1


PRAWDZIWC-PRAWOTA

Ród: Prowowie (Czystowie)


Zajmowany krąg:
Siódmy Krąg


Pochodzenie:

Syn (córka) Prowego i Dziewanny, albo Prowego i Czstnoty.


Związki:


Dzieci, potomkowie:


Postacie-wcielenia (równe miana):
Prawic, Karna-Ukor lub Prawda-Prawota


Inne nazwania jego osoby (przydomki):
Jednoręki – Pana Prawdy i Prawości, Pana Pokory, Władcy Niewinnych, Rasznu, Straszny, Straszny Prawic, Pobożność – Prawota, Prawdziw, Pobóg, Karna Syn Słońca.


Funkcje, zakres działania:
Opieka nad niewinnymi, dochodzenie i odsłanianie prawdy, dbałość o przestrzeganie prawa ustanowionego przez bogów i ich ziemskich przedstawicieli.


Narzędzia czarowne – oznaki władzy:
Jednoręki, w prawicy dzierży Wagę Uczynków.


Pomocnicy (Stworze – bogunowie):
Prawki (Prawdki, Prowdki, Samoludy, Samoludki, Praworuki, Prawiczki, Prawce, Prowydnyki)


Funkcje psychiczne – uczucia, odczucia:


Patron dla:


Romanse:


Wrogowie:


Przyjaźnie:


Co dobrego lub złego darowała, zrobiła ludziom:


Przynależny Miesiąc:


C.D.N.


Źródło artykułu – Czesław Białczyński

Czesław Białczyński. Polecane księgi o mitologi Słowian, Istów i Skołotów –
„Księga Tura” i „Księga Ruty”

 


kolovrat1


Tyny podległe
Tumowi Rajka-Rui

Bogowie Żywiołów:
1. Tyn Sporów-Grubów:
Spor, Sporza-Śrecza, Wołos, Rosza, Rada-Zboża
2. Tyn Simów:
Sim, Siemia-Matka Ziemia, Skalnik, Ziemiennik, Obiła

Bogowie Mocy:
3. Tyn Prowów:
Prowe, Czstnota, Prawdziwc, Sądza
4. Tyn Bożebogów-Ubożów:
Bożebóg, Uboża, Boda, Warza-Cica
5. Tyn Rgłów-Rogalów: 
Rgieł, Reża, Rgiełc, Żywia-Siwa


kolovrat1TYN PROWÓW
Żywiołowie


Przynależność:
Twer Swąta, Trzem Białobogi, Tum Ruji, Tyn Prowów


Członkowie rodu:
Prowe, Czsnota, Prawdziwc-Prawota, Sądza


Główność:
jednogłowy


Główny przybytek, miejsce przebywania:
Ziemia, Wela, Niebo


Atrybuty żywe:
Brzost i Brzoza Biała, Ryś, Cietrzew, Powój, Bratek, Ruta, Karabus


Kamień:
Kryształ Górski


Minerał:
Magnetyt


Rzecz:
Kwarc


Maści (barwy):
Różowa


Czerty i rezy (liczby):
Czerta 1, Liczba 1


Taje (guzły) i gramoty (zapisy, sjenowity, wici):
Taja C, Gramota b


Niwa (symbol):
Niwa Tronu


Tyn:
Kryształowy Dwór


Miesiąc:


Wieńce i ofiary:
Powój, Bratek, Ruta


Obrzędowy wypiek (potrawa, obiad – potrawa obiata):
Prosiniec (pieczywo), rosół (potrawa), rostruchan-roztuchan (napój)


kolovrat1


 Czesław Białczyński. Polecane księgi o mitologi Słowian, Istów i Skołotów – „Księga Tura” i „Księga Ruty”

kolovrat1


PRAWDZIWC-PRAWOTA


Znaczenie mian i imion oraz przydomków, i ważniejsze pojęcia wywodzone z jego miana: Prawdziwc jest Zwany (lub Zwana jest – jeśli przyjąć punkt widzenia Wschodnich Kapiszt Mokoszy o Żeńskiej płci bóstwa) Prawicem, Karną-Ukorem lub Prawdą-Prawotą. Przydomki Prawic, Prawdziwc, Prawda i Prawota zawierają kręgi znaczeniowe wywodzące się z rdzenia per (pir), które omówiono przy postaci Peruna, Spora i Prowego w Tai Szósteja. Wszystkie one sprowadzają się do prać – uderzać, prać – myć, czyścić (pyrti, pirć – łaźnia), ofiarowywać (pir – ofiara), przeć, prąd, prąt, pierw itp. Postać Prawica występuje, pod mianem Karny, w najstarszych zapisach słowiańskich kronikb. W Knidze Gołubiej, w mitach i podaniach Rusi, jest przedstawiany jako Prawota. Wiele opowieści mitologicznych zachowało się do dzisiaj.

Główne miano, Prawdziwc, zawiera w końcówce zdrobnienie -ic oznaczające syna, a poprzez całość drugiego członu dziwc, nawiązuje do postaci matki Prawdziwca, Dziewanny oraz do jego dzikiego przyrodzenia (zbioru cech). Przydomek Prawic określa owego Boga jako prawiącego – mówiącego, karzącego (karzyć – mówić), wydającego sąd, sądzącego. To drugie znaczenie podkreśla także przydomek Karna – karzący, prawiący wyroki, także „mówiący”. Przydomek Ukor nawiązuje z kolei do kary i ukorzenia się, poddania wyrokowi, wyrażenia żalu za popełnione winy.

Przydomek Prawda oznacza Dawcę Praw (praw – dawca) i Mówiącego (prawiącego) Prawdę, Prawego (praw-wda). Przydomek Prawota znaczy dosłownie – Sprawiedliwość, czyli że Prawic jest bogiem Sprawiedliwym –Dawcą Sprawiedliwości. Jednocześnie przydomki z członem praw podkreślają niewinność (prawiczość) boga (który nie ma żadnych ciągot do bogiń, boginek ani do kobiet ziemskich)c oraz jego prawość. Przydomek Prawota mówi również o pewnej cielesnej cesze boga, jego ułomności, która się wzięła ze stoczonej przezeń walki z Potworemd Pogromem w czasie Wojny o Bytę. Pogrom odgryzł mu lewą rękę i Prawdziw jest od tamtego czasu bogiem jednorękim – wyłącznie prawym (praworęcznym, prawostronnym). Podobną rolę spełnia u Istów Kellukis – Pan dróg.


kolovrat1


 Czesław Białczyński. Polecane księgi o mitologi Słowian, Istów i Skołotów – „Księga Tura” i „Księga Ruty”


24 myśli nt. „Bóg Prawdziwc-Prawota

  1. Pingback: Bóg Bożebóg | Wiara Przyrodzona

  2. Pingback: Bogini Uboża | Wiara Przyrodzona

  3. Pingback: Bogini Boda | Wiara Przyrodzona

  4. Pingback: Bogini Warza-Cica | Wiara Przyrodzona

  5. Pingback: Bóg Rgieł | Wiara Przyrodzona

  6. Pingback: Bogini Reża | Wiara Przyrodzona

  7. Pingback: Bóg Rgiełc | Wiara Przyrodzona

  8. Pingback: Bogini Żywia-Siwa | Wiara Przyrodzona

  9. Pingback: O Otchłani na Weli – mitologia Słowian | Wiara Przyrodzona

  10. Pingback: Bogini Czsnota | Wiara Przyrodzona

  11. Pingback: Bogini Sądza | Wiara Przyrodzona

  12. Pingback: Bogini Siemia-Matka Ziemia | Wiara Przyrodzona

  13. Pingback: Bogini Obiła | Wiara Przyrodzona

  14. Pingback: Bóg Prowe | Wiara Przyrodzona

  15. Pingback: Bóg Ziemiennik | Wiara Przyrodzona

  16. Pingback: Bóg Sim | Wiara Przyrodzona

  17. Pingback: Bóg Wołos | Wiara Przyrodzona

  18. Pingback: Bóg Skalnik | Wiara Przyrodzona

  19. Pingback: Bogini Rada-Zboża | Wiara Przyrodzona

  20. Pingback: Bogini Rosza | Wiara Przyrodzona

  21. Pingback: Bóg Polel-Sowica | Mitologia Słowian - Wiara Przyrodzona

  22. Pingback: Bóstwo Gaj-Ruja | Mitologia Słowian - Wiara Przyrodzona

  23. Pingback: O narodzeniu Przestworzy i Przedstworzów | Słowianie - Wiara Przyrodzona

  24. Pingback: Bogini Sporza-Śrecza | Słowianie - Wiara Przyrodzona

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s