Bogini Perperuna


Córka Czarnogłowa i Białobogi. Żona-Siostra Peruna. Jest Panią Burzy, Władczynią Gradu i Chmur. Włada burzą i gwałtownymi nawałnicami deszczowymi, a także gradem i w zimie zamiecią. Kieruje chmurami. Perperuna zawsze staje po właściwej stronie, jest boginią sprawiedliwą, nie nastaje na ludzi i ich dobytek, para się niemal wyłącznie swoim stadem chmurnych sukien przy pomocy których czyni burze i deszcze. Perperuna ma gwałtowne przyrodzenie, ale nie bardziej niż inni Runowie, a przy tym z burz które czyni jest przecież wiele pożytku po wszych niwach.



kolovrat


PERPERUNA

Bogini Wielkich Żywiołów

Ród: Runowie


Zajmowany krąg:
Czwarty Krąg


 Pochodzenie:
Córka Czarnogłowa i Białobogi (Dzięgle-Działowie)


 Mąż-Brat:
Perun


 Dzieci:
Perunic, Turupit, Porenut – synowie Peruna i Perperuny


Postacie-wcielenia (równe miana):
Perperuna-Runa, Perperuna-Garda, Perperuna-Chmarnica


Inne nazwania jego osoby (przydomki):
Jest Panią Burzy, Władczynią Gradu i Chmur.


Funkcja (zakres działania):
Władanie burzą i gwałtownymi nawałnicami deszczowymi, a także gradem i w zimie zamiecią, kierowanie chmurami.


Narzędzia czarowne – oznaki władzy:
Posiada Berło-Buławę w kształcie makówki i tym Berłomakiem się posługuje w pracach i czarach.


Wygląd:
Rude włosy.
Jej szata ma barwę rudoniebieską czyli liliową.


Pomocnicy (Stworze – bogunowie):
Gradki (Gradowniki, Grądki, Grudki, Lodowe Dziadki, Lódki, Lutki, Zimni Ludzie, Zimnoludy, Morozki, Mrózki, Mrózgi, Dziadki Mrozy)


Istoty towarzyszące, ich przejawy:


Romanse:


Wrogowie:


Przyjaźnie:


 Funkcje psychiczne – uczucia, odczucia:
Perperunie przypisuje się złośliwość


  Patronka dla:


Współczesny atrybut:


kolovrat


PERPERUNA


Znaczenie mian i imion oraz przydomków, i ważniejsze pojęcia wywodzone z jej miana: Runa – od rdzenia run ma takie same znaczenia jak wyżej, ale także w obocznej postaci zachowanej u Bułgarów – Perperuda – kędzierzawa, bo ruda kosa – kędzierzawe włosy, kędziory, rudica – zbita wełna, rudina – niwa, rudy – czerwony, błotny, bagnisty (co wskazuje, podobnie jak u Peruna, na jej związek z wodą), pokryty rudą – czyli naleciałością żelazistą, barwy rdzawej. Z powyższego zestawienia wynika, że Perperuna musiała mieć kręcone, gęste, kędzierzawe włosy rudej barwy.


Były cztery boginie o rudych włosach: Perperuna, Ruda-Ródź, Swara (o włosach płomiennych) i Krasatina (o włosach krasnych i krasnym licu). Z tego Swarze i Perperunie przypisuje się złośliwość, a tej ostatniej jako jedynej wręcz wredność. Trudno powiedzieć skąd się te sądy biorą, ponieważ Perperuna zawsze staje po właściwej stronie, jest boginią sprawiedliwą, nie nastaje na ludzi i ich dobytek, para się niemal wyłącznie swoim stadem chmurnych sukien przy pomocy których czyni burze i deszcze. Perperuna ma gwałtowne przyrodzenie, ale nie bardziej niż inni Runowie, a przy tym z burz które czyni jest przecież wiele pożytku po wszych niwach. Jej drobne słabostki, jak zabór sukien Śląkwy, z których jasne i najpiękniejsze zresztą oddała Dabodze, albo uprzedzenie do Czarodany przeciw, której od samego początku mocno występowała, lub wreszcie że bardziej lubi od innych swoich synów Perunica, nie powinny pociągać za sobą tak krzywdzących o niej opinii.


„Dyj porozrzucał suknie Śląkwy po skrajach Ziemi. Tym sposobem nad Ziemią rozciągnęło się z oparów powietrze. Śląkwa pobiegła na krańce Ziemi szukać swoich rozdartych, rozgonionych chmur-sukien, bo była naga. Pozostawionym bez opieki powietrzem zajęła się Stryja i została po wsze czasy jego panią.

Perperuna ruszyła na pomoc Śląkwie, bo chociaż jej nie lubiła, to jeszcze bardziej nie lubiła Dyja i uważała, że zupełna nagość nie przystoi bogini. Zbierały więc chmurne sukienki razem. W trakcie tej czynności Perperuna stwierdziła, że chmury, zwłaszcza te czarne, granatowe i sine, są piękne i że wcale nie ma ochoty oddawać Śląkwie jej własności. Poprosiła Swaroga, by wykuł dla niej w Wielkim Ognisku złotą szkatułę, kłódkę i rozwidlony klucz-berło do owej kłody. Kiedy to robił, przymiliła się do niego, żeby też wykuł tarczę-zwierciadło, w którym będzie się mogła w nowych sukniach przeglądać i bronić nim przed przewidywaną zemstą Wodów. Swarog wykonał oba zamówienia.

Wtedy Perperuna schowała do Szkatuły wszystkie suknie, jakie miała, a potem podstępnie zwabiła Śląkwę, by przyszła ze swoimi obejrzeć się w Zwierciadle. Śląkwa przybyła chętnie, bo do tej pory boginie miały możność przeglądać się tylko w mętnej tafli Wądy, a poza tym nie podejrzewała podstępu ze strony Perperuny, która tak ochoczo pomagała jej zbierać suknie.

Tymczasem, gdy się przeglądała, każda odłożona suknia lądowała w Szkatule pod Kluczem. W końcu została jej tylko jedna, najgorsza, szara prosta opończa. Zdziwiona zapytała Perperunę, co się stało z resztą jej strojów. Perperuna roześmiała się tylko szyderczo, wskazała najpierw na Szkatułę, a potem na Berło-Klucz, które trzymała w dłoni, po czym odwróciła Zwierciadło tak, że stało się Tarczą, i za nim się skryła. Śląkwa nie mogła się dobić do Perperuny, tłukła w Tarczę pięściami i nawet wezwała znad Weli Łada z oszczepem. Ale oszczep się złamał, a Łado musiał wrócić do toczącej się o Welę bitwy, w której właśnie kształcono pierwszego Potwora.

Śląkwa została sama i musiała odejść jak niepyszna. Tak Śląkwa na wieki została tylko w jednej szarej sukienczynie, którą każdy może zobaczyć, kiedy nadciąga ona nad Ziemię, czyli gdy siąpi z nieba wielodniowy, jednostajny deszcz, zwany też dżdżem. Niektórzy prawią, że deszcz to łzy Śląkwy, która do dzisiaj żałuje swej próżności i nie godzi się ze stratą. Suknie Śląkwy odegrały wielką rolę także przy narodzeniu Swarożyca„.


Źródło:
Czesław Białczyński. Polecane księgi o mitologi Słowian, Istów i Skołotów – „Księga Tura” i „Księga Ruty”


kolovrat


Tym Runów
Żywiołowie


 Przynależność:
Twer Swąta, Trzem Czarnogłowa, Tum Jeszy


Członkowie rodu:
Perun, Perperuna, Perunic, Turupit, Porenut


Główność:
jednogłowy


Główny przybytek, miejsce przebywania:
Ziemia, Wela, Niebo


Atrybuty żywe:
Dąb jako Drzewo, Żubr jako Zwierzę, Rak jako Małe Zwierzę, Orzeł jako Ptak, Rokitnik jako Roślina Krzewna i Rzepień jako Roślina Mała, Kozioróg jako Owad.


Kamień:
Biały Diament


Minerał:
Srebro


Rzecz:
Błysk-Grzmot i Brąz


Maści (barwy):
Srebrzysto-niebieską (skrzystoniebieską)


Czerty i rezy (liczby):
Czerta 1, Liczba 19


Taje (guzły) i gramoty (zapisy, sjenowity, wici):
Taja Y, Gramota r


Niwa (symbol):
Niwa Błyskawicy (Kraina Runów lub Run)


Tyn:
Dwór Gromowy


Miesiąc:
Październik


Wieńce i ofiary:
Szakłak i Bluszcz jako Zioła (Rośliny Czarowne), Rozchodnik i Perunika jako Zioła Wieńcowe (Zioło Ofiarne).


Obrzędowy wypiek (potrawa, obiad – potrawa obiata):
Kutja


Czesław Białczyński. Polecane księgi o mitologi Słowian, Istów i Skołotów – „Księga Tura” i „Księga Ruty”


kolovrat


Źródła grafik:

 :iconfreshfleshy:
Perun- the Mighty God of Thunderby freshfleshy

https://www.stormfront.org/forum/t692286/ 

http://wikii.ru/publ/voinstvennyj_perun_bog_slavjan/14-1-0-2906

http://raisac.blogspot.com/2013/08/blog-post_11.html

:iconchizushi:
perun by chizushi

:iconperun-tworek:
husarz by Perun-Tworek

:iconmathiaszamecki:
Perun by Mathias Zamecki