Bogini Daboga

 


Córka Czarnogłowa i Białobogi. Żona-siostra Dażboga. Włada dniem i jasnym niebem, czyli niebem pogodnym i dziennym – rozsiewa dookoła błękit. Jest uosobieniem dobroci i łagodności, dawczynią jasności i rozkosznego ciepła.

Pani Dnia (Doby), Dobra Pani, Jasna Bogini, Dardana, Dardawana, Dana, Dawana, Bogini Darująca (Obdarzająca), Wielka Dawczyni, Pani Jasnego Nieba, Najjaśniejsza, Jasna Pani, Pani Nieba, Matka Niebieska, Bogini Nieba, Niebieska Pani, Władczyni Jasności.



kolovrat


 DABOGA


DABOGA, żona-siostra Dażboga, to bogini, której główne imię tłumaczy się tak samo jak imię Dażboga. Przydomki Pani Jasnego Nieba, czyli Dnia, to: Dobra (Debra), Daba i Łona (Łuna). Dobra –bo dzień (jasność) jest dobry, w odróżnieniu od nocy (ciemności). Dobra, czyli dająca odpowiednią do życia porę. Także oboczne Debra – wklęsłość, jama, wąwóz, parów, wgłębienie, otchłań, dolina, zarośla, gęstwina, co nawiązuje do jej żeńskości i ma związek z wilgocią, wodą (łotewskie dubra – bagno, litewskie duburys – wgłębienie wypełnione wodą). Podobne jest znaczenie przydomka Łona-Łuna, określającego jednocześnie pojęcia takie jak jasność, życiodajność, jama, lęgowisko i światło.

Przydomek Daba nawiązuje nie tylko do doby – pory, czasu dnia i nocy, ale i do daby – ładny. Zachowało się ono w polskim nadobny – ładny, czy litewskim dabnus – ładny. Również w pokrewnych znaczeniach daby – dzielny (prasłowiańskie dobj – dzielny) i debeł – wielki. Przydomek Daba nawiązuje również do dębu będącego pierwotnie we władaniu Dabogi. Daboga jest więc w symbolicznym wyobrażeniu słowotwórczym boginią dobrą, błogosławiącą (czyli dobrorzeczącą – używane jeszcze w XVI wieku), ładną, dzielną, dbającą, jasną, dzienną (słowo dzieli poprzez din wywodzi się również od deus – jaśnieć, błyszczeć), wielką i otchłanną. Jest dawczynią życia i szczęścia.


Perun i Perperuna uradzili podstęp. Perun przekonał Swaroga, że powinien zdobyć siłą Dabogę, a w tym celu ukryć się w Szkatule Perperuny. Daboga zwabiona darem miała otworzyć sobie Szkatułę, żeby przymierzyć suknie przed Zwierciadłem. Wtedy miał ją Swarog posiąść i zapłodnić, a Perunowie przyrzekli, że będą go osłaniać przed wzrokiem Dażboga. Swarog zgodził się, i tak się dokładnie stało, jak wymyślili Perunowie.

Daba przybyła chętnie, a kiedy otwarła Szkatułę, Swarog wyskoczył i zniewolił ją. Perperuna odwróciła Zwierciadło tak, że stało się od strony komory Tarczą i Daba nie mogła uciec. Od drugiej strony w Zwierciadle odbijały się spokojne Niebiosy i Dażbóg nie widział nawet, że coś złego się dzieje. W tym czasie, gdy Swarog swawolił z jego żoną, on spokojnie wykuwał Sklepienie, pracując z Płonem. Perun stał obok i zabawiał ich obu rozmową. Początkowo Daboga broniła się mocno, ale im większy stawiała opór, tym bardziej rozpłomieniał się Swarog. Aż mu uległa i oddała się z takim zapamiętaniem, że zaszła z nim w ciąż.

Kiedy to się stało, naszedł Dabogę, Panią Jasności, taki wstyd, że uciekła najdalej, jak tylko można. Zrozpaczony Dażbóg najpierw chciał zabić Swaroga i oboje Perunów, ale potem poszedł szukać żony. Z odejściem Dabogi nad Ziemią nastała ciemność i Wodowie skuli Siem lodem tak, że wydawało się, iż całkiem już umarła. Daboga ukryła się na Weli w jednej z Nawi, Założy-Wielodroży, gdzie Weles udzielił jej gościny w jednym z czterech swoich nawskich dworów.

Swarog napotkał na swej drodze Podaga – Pana Dróg. Ten znał drogę, jaką poszła Władczyni Jasności, ale nie chciał jej zdradzić. Wcześniej pytał go już o nią Dażbóg i też nic nie usłyszał. Dopiero kiedy towarzysząca Swarogowi Stryja obiecała oddać Pogodzie-Wiedrze rządy nad gorącym powietrzem stepowym i ciepłym powiewem z południa, Podag wskazał im właściwą drogę i poprowadził ich osobiście.”


kolovrat


DABOGA

Ród: Sołów-Dażbogów


Zajmowany krąg:
Czwarty krąg


Pochodzenie/Rodzice:
Dzięgle-Działowie – córka Czarnogłowa i Białobogi


Żona-Rodzeństwo:
Żona-siostra Dażboga


Dzieci, potomkowie:
Płon-Netnik, syn Dabogi i Dadźboga.
Zorza, córka Dabogi i Dażboga.
Bożyc syn Dabogi i Bożeboga.
Daboga miała również 10 synów ze Swarogiem, trzech złotych, trzech srebrnych, trzech brązowych i jednego kamiennego.
Sekiel-Sokolik – syn Swary i Dabogi z Wilcami Sjenami.


Główność:
jednogłowy


Postacie-wcielenia (równe miana):
Daboga-Dobra, Daboga-Daba i Daboga-Łona


Inne nazwania jego osoby (przydomki):
Pani Dnia (Doby), Dobra Pani, Jasna Bogini, Dardana, Dardawana, Dana, Dawana, Bogini Darująca (Obdarzająca), Wielka Dawczyni, Pani Jasnego Nieba, Najjaśniejsza, Jasna Pani, Pani Nieba, Matka Niebieska, Bogini Nieba, Niebieska Pani, Władczyni Jasności.


Funkcje, zakres działania:
Włada dniem i jasnym niebem, czyli niebem pogodnym i dziennym – rozsiewa dookoła błękit. Jest uosobieniem dobroci i łagodności, dawczynią jasności i rozkosznego ciepła.


Narzędzia czarowne – oznaki władzy:
Ma ona Błękitne Zwierciadło Niebios i Błękitną Koronę oraz Błękitny Płaszcz.


Funkcje psychiczne – uczucia, odczucia:


Patron dla:


Pomocnicy (Stworze – bogunowie):
Dziennice


Romanse:
Daba od początku budziła mocne żądze w Swarogu. Powiła ze Swarogiem 10 synów.


Wrogowie:


Przyjaźnie:


Co dobrego lub złego darowała, zrobiła ludziom:


Przynależny Miesiąc:


kolovrat


C.D.N.


TYN DAŻBOGÓW-SOŁÓW

Przynależność:
Twer Swąta, Trzem Czarnogłowa, Tum Kostromy, Tyn Sołów.


Członkowie rodu:
Dażbóg, Daboga, Płon-Netnik, Zorza, Bożyc-Bodnyjak


Główność:
jednogłowy


Główny przybytek, miejsce przebywania:
Ziemia, Wela, Niebo


Atrybuty żywe:
Śliwa i Morwa, Jaszczurka i Mysz, Zięba i Kos, Tarnina, Dryjakiew i Łubin, Czosnek i Ostrężyna, Łochynia (Morzybaba) i Lubczyk, Mrzyk i Nadobnica.


Kamień:
Granat


Minerał:
Węgiel


Rzecz:
Zioła i Wyciągi Leczące oraz Trujące


Maści (barwy):
Biała-srebrzysta


Czerty i rezy (liczby):
Czerta 9, Liczba 18


Miesiąc:
Luty (Sieczeń)


Taje (guzły) i gramoty (zapisy, sjenowity, wici):
Taja M, Gramota ł


Niwa (symbol):
Niwa Mroku


Tyn:
Dwór Granatowy


Wieńce i ofiary:
Tarnina, Łubin, Czosnek, Łochynia (Morzybaba) i Lubczyk


Obrzędowy wypiek (potrawa, obiad – potrawa obiata):


Źródło:
Czesław Białczyński.
Polecane księgi o mitologi Słowian, Istów i Skołotów –
„Księga Tura” i „Księga Ruty”


36 komentarzy do “Bogini Daboga

  1. Pingback: Bóg Dażbóg | Wiara Przyrodzona

  2. Pingback: O Wiłach, o Bogach Boru – mitologia Słowian | Wiara Przyrodzona

  3. Pingback: Bóg Prowe | Wiara Przyrodzona

  4. Pingback: Boginie uczuć i losu ludzi | Wiara Przyrodzona

  5. Pingback: Bóg Pierun-Perun | Wiara Przyrodzona

  6. Pingback: Bogini Swara | Wiara Przyrodzona

  7. Pingback: Bogini Denga | Wiara Przyrodzona

  8. Pingback: Bogini Watra | Wiara Przyrodzona

  9. Pingback: Bóg Swarożyc | Wiara Przyrodzona

  10. Pingback: Bogini Rodżana | Wiara Przyrodzona

  11. Pingback: Bóg-Bogini Kostroma-Kostrub | Wiara Przyrodzona

  12. Pingback: Bóg Strzybóg | Wiara Przyrodzona

  13. Pingback: Bogini Stryja | Wiara Przyrodzona

  14. Pingback: Bóg Dyj-Poświściel | Wiara Przyrodzona

  15. Pingback: Bóg Pogwizd | Wiara Przyrodzona

  16. Pingback: Bóg Poświst | Wiara Przyrodzona

  17. Pingback: Bóg Swaróg | Wiara Przyrodzona

  18. Pingback: Bóg Weles | Wiara Przyrodzona

  19. Pingback: Bóg Polel-Sowica | Mitologia Słowian - Wiara Przyrodzona

  20. Pingback: Bogini Osidła | Mitologia Słowian - Wiara Przyrodzona

  21. Pingback: Bóg Lel-Lelij | Mitologia Słowian - Wiara Przyrodzona

  22. Pingback: Bóg Płon | Wiara Przyrodzona

  23. Pingback: Bogini Zorza | Wiara Przyrodzona

  24. Pingback: Bóg Bożyc-Bodnyjak | Wiara Przyrodzona

  25. Pingback: Bóg Czarnogłów | Wiara Przyrodzona

  26. Pingback: Bogini Białoboga | Wiara Przyrodzona

  27. Pingback: Bóg Mor | Wiara Przyrodzona

  28. Pingback: Inne podanie o Mazie-Mazji i Lądzie – mitologia słowian | Słowianie - Wiara Przyrodzona

  29. Pingback: Mororzyk i Marzanna – mitologia Słowian | Słowianie - Wiara Przyrodzona

  30. Pingback: Mazonki z Mazowii czyli Amazonki – jak to było? – z Księgi Ruty | Słowianie - Wiara Przyrodzona

  31. Pingback: Narodziny Mazonek i ich najdawniejsze dzieje | Słowianie - Wiara Przyrodzona

  32. Pingback: Inogi – dziwne i skrzyste zwierzęta i rośliny | Słowianie - Wiara Przyrodzona

  33. Pingback: O Wędzie i jej synach Wudnarze i Mężu – mitologia Słowian | Słowianie - Wiara Przyrodzona

  34. Pingback: Bogini Sądza | Słowianie - Wiara Przyrodzona

  35. Pingback: Kłokis, Telawel, Golemowie i Swarożyc | Słowianie - Wiara Przyrodzona

  36. Pingback: Święta Góra Pałki | Słowianie - Wiara Przyrodzona

Dodaj komentarz