Bogini Dzieldzielija


Córka Dziwienia, Dziewanny, Plątwy i Welesa. Zawiaduje złymi uczuciami, a zwłaszcza nieszczęśliwą miłością, zdradą, zadrą i żalem. Zelu-Żla – Pani Zdrady i Żalu, Władczyni Złych Uczuć, Pani Goryczy i Pani Poronna.  Niektórzy uważają, że Dziedzielija jest kochanką obydwu nawskich bliźniaków, czyli także Sowija-Polela.

Dzieldzielija (Dzidzilela), Pani Zazdrości nawet miłość ukształca w tym kirze, który wiedzie do unicestwienia.

Dzieldzielija-Ziela jest straszliwie zazdrosna. Jej ciągła słabość i złość, zapiekła nienawiść do miłości i ludzi kochających się, a także do każdego zdążającego ku uczuciom stworzeniu, powoduje, że bogini ta jest ciągle zielona, ma zieloną twarz i dłonie, ciemnozielone usta oraz paznokcie. Dlatego właśnie nazywa się ją Zielą, a wszyscy Słowianie od dawien dawna znają powiedzenie: „pozieleniał ze złości albo z zazdrości”. Istyjskim odpowiednikiem bogini jest Żelus.



kolovrat1


DZIELDZIELIJA


Dzieldzielija nosi miana Dzidzileli, Dzileli albo Żeli-Zieli (Zelu-Żla). Jej główne imię nosi takie znaczenia, jak: dzieląca, działająca, dzieci leląca (bogini ta odpowiada za poronienia i wywołuje comiesięczne krwawienie u kobiet). Wszelkie znaczenia związane z jej zdwojonym imieniem omówiono w poprzednich tajach. Tu warto jeszcze dodać odniesienia miana Dzilela i Dzidzilela do imienia Lelijab poprzez człon lelia. Bogini ta jest poświadczona u kronikarzy od niepamiętnych czasów w całej północnej Słowiańszczyżnie. Jej związek z Lelijem, odzwierciedlony w mianie, jest następstwem tego, że oboje oni są bogami Podziemia, Sił Ciemności i Nawi, a także stanowią parę nierozstających się kochanków. Jedno i drugie sprowadza na żywe istoty smutek, płacz, rozpacz i żal – oboje przyczyniają się do śmierci. Stąd przydomek bogini Zelu-Żela-Ziela-Żla.

Ma on różne brzmienia w różnych stronach Słowiańszczyzny i miał różne odmiany w dawnych czasach. Działanie Dzieldzielii przeciw miłości powoduje również żal, żal innego rodzaju, związany z utratą uczucia i bliskiego człowieka. Ów żal, chociaż inny, jest bardzo pokrewny żalowi wynikłemu z utraty kogoś, kto umarł. Stąd bierze się również związek Dzidzileli-Żali z bogunkami płaczów i żalów smętarnych – Żaligżenami (Popielnicami).

Niektórzy uważają, że Dziedzielija jest kochanką obydwu nawskich bliźniaków, czyli także Sowija-Polela. Gdyby tak było, Polel, który jest sowicie zaopatrzony w siły witalne, miałby dwie boskie kochanki, Chorsowicę i Dzieldzieliję (także o Zmorze mówi się, że jest kochanką Sowiego). Nie jest to jednak pewne, bo Dzieldzielija-Ziela jest straszliwie zazdrosna. Jej ciągła słabość i złość, zapiekła nienawiść do miłości i ludzi kochających się, a także do każdego zdążającego ku uczuciom stworzeniu, powoduje, że bogini ta jest ciągle zielona, ma zieloną twarz i dłonie, ciemnozielone usta oraz paznokcie. Dlatego właśnie nazywa się ją Zielą, a wszyscy Słowianie od dawien dawna znają powiedzenie: „pozieleniał ze złości albo z zazdrości”. Istyjskim odpowiednikiem bogini jest Żelus.

kolovrat1


DZIELDZIELIJA

Bogini Mocy


Ród: Dziewowie


Zajmowany krąg:
Siódmy Krąg


Pochodzenie:
Z rodu Welesów lub Plątów – Córka Dziwienia, Dziewanny, Plątwy i Welesa


Rodzeństwo:
Bliźniacza siostra Krasa-Krasatina 


Dzieci:


Postacie-wcielenia (równe miana):
Dzidzilelia, Dzileli albo Żela-Ziela, Zielija-Dzidzilela


Inne nazwania jego osoby (przydomki):
Zelu-Żla – Pani Zdrady i Żalu, Władczyni Złych Uczuć, Pani Goryczy i Pani Poronna


Funkcje, zakres działania:
Zawiaduje złymi uczuciami, a zwłaszcza nieszczęśliwą miłością, zdradą, zadrą i żalem.


Narzędzia czarowne – oznaki władzy:
Posługuje się Czarnym Kielichem i Cierniem-Jigłą


Pomocnicy (Stworze – bogunowie):
Dziedziłowie


Funkcje psychiczne – uczucia, odczucia:
nieszczęśliwa miłość, żal, depresja


Patronka dla:


Romanse:
Niektórzy uważają, że Dziedzielija jest kochanką obydwu nawskich bliźniaków, czyli także Sowija-Polela. Jej związek z Lelijem, odzwierciedlony w mianie, jest następstwem tego, że oboje oni są bogami Podziemia, Sił Ciemności i Nawi, a także stanowią parę nierozstających się kochanków.


Wrogowie:


Przyjaźnie:


Co dobrego lub złego darowała, zrobiła ludziom:
Nieprzychylna ludziom.


Przynależny Miesiąc:


Obrzędowy wypiek (potrawa, obiad – potrawa obiata):


Jaryło Jaruna


Tyny podległe
Tumowi Jaruna-Jaryło

Bogowie Żywiołów-Żywiołowie:

1. Tyn Wiłów-Borowiłów (Kieniów):
Borowił, Lesza-Borana, Boruta, Wilec, Rokita

2. Tyn Wodów:
Wąda-Węda, Wodo-Wełm, Śląkwa-Dżdża, Wodnik, Wodyca

Bogowie Mocy-Mogtowie:

3. Tyn Mokoszów-Źrzebów:
 Makosz, Mokosza, Wid-Wij, Dodola

4. Tyn Plątów:
Przepląt, Plątwa, Mąd, Licho

5. Tyn Dziewów:
 Kupała, Dziewanna, Krasatina, Dzildzielija


kolovrat1

Tyn Kupałów (Dziewów, Kraszów-Kresów)


Przynależność:
Twer Swąta, Trzem Białobogi, Tum Jaruny, Tyn Kupałów-Dziewów


Członkowie rodu:
Kupała, Dziewanna, Krasatina, Dzildzielija


Główność:
jednogłowy


Główny przybytek, miejsce przebywania:
Ziemia, Wela, Niebo


Atrybuty żywe:
Brzęk (Jarząb-Brekinia) i Jarzębina, Sarna i Pies (Suka), Jaskółka, Dziewanna, Kalina i Chmiel, Bylica i Piołun oraz Dyptam, Paź Królowej


Kamień:
Biała Perła


Minerał:
Żywa Woda (Sołwa)


Rzecz:
Napoje (Piwo, Miód i Wino)


Maści (barwy):
Krwista Czerwona


Czerty i rezy (liczby):
Czerta 6, Liczba 6


Taje (guzły) i gramoty (zapisy, sjenowity, wici):
Taja K, Gramota m


Niwa (symbol):
Niwa Ścieżki


Tyn:
Dwór Perłowy


Miesiąc:
Czerwiec


Wieńce i ofiary:
Dziewanna, Kalina i Chmiel, Bylica i Piołun oraz Dyptam


Obrzędowy wypiek (potrawa, obiad – potrawa obiata):


kolovrat1

C.D.N.

Źródło:
Polecane księgi o mitologi Słowian, Istów i Skołotów –
Księga Tura i Księga Ruty


32 myśli nt. „Bogini Dzieldzielija

  1. Pingback: Bogini Krasa-Krasatina | Wiara Przyrodzona

  2. Pingback: Bóg Kupała-Dziwień | Wiara Przyrodzona

  3. Pingback: Bóg Boruta | Wiara Przyrodzona

  4. Pingback: O wspólnych dzieciach Dziwieniów, Chorsiny i Welesa | Wiara Przyrodzona

  5. Pingback: Bogini Plątwa-Przepigoła | Wiara Przyrodzona

  6. Pingback: Bogini Lesza-Borana | Wiara Przyrodzona

  7. Pingback: Bogini Dziewanna | Wiara Przyrodzona

  8. Pingback: Bogini Mokosza | Wiara Przyrodzona

  9. Pingback: Bogini Wąda-Węda | Wiara Przyrodzona

  10. Pingback: Bóg Rokita | Wiara Przyrodzona

  11. Pingback: Bóg Wilec | Wiara Przyrodzona

  12. Pingback: Bogini Śląkwa-Dżdża | Wiara Przyrodzona

  13. Pingback: Bóg Wodo-Wełm | Wiara Przyrodzona

  14. Pingback: Bóg Wodnik | Wiara Przyrodzona

  15. Pingback: Bogini Wodyca | Wiara Przyrodzona

  16. Pingback: Bóg Mąd-Mikuła | Wiara Przyrodzona

  17. Pingback: Bóstwo Jaruna-Jaryło | Wiara Przyrodzona

  18. Pingback: Bóstwo Licho | Wiara Przyrodzona

  19. Pingback: Bóg Wid-Wij | Wiara Przyrodzona

  20. Pingback: Bóg Makosz-Dodol | Wiara Przyrodzona

  21. Pingback: Bogini Dodola | Wiara Przyrodzona

  22. Pingback: Boginie uczuć i losu ludzi | Wiara Przyrodzona

  23. Pingback: Bóg Przepląt-Perepłut | Wiara Przyrodzona

  24. Pingback: Bogini Rodżana | Wiara Przyrodzona

  25. Pingback: Bóg Borowił | Wiara Przyrodzona

  26. Pingback: Bogini Chorzyca-Groźnica | Wiara Przyrodzona

  27. Pingback: Ciało i dusza w wierzeniach dawnych Słowian – Andrzej Szyjewski (fragment) | Wiara Przyrodzona

  28. Pingback: Bóg Weles | Wiara Przyrodzona

  29. Pingback: Bóg Polel-Sowica | Mitologia Słowian - Wiara Przyrodzona

  30. Pingback: Bogini Wodyca | Wiara Przyrodzona

  31. Pingback: Bóg Mor | Wiara Przyrodzona

  32. Pingback: Bóg Wilec | Słowianie - Wiara Przyrodzona

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s